INNOWACJE PEDAGOGICZNE
20 czerwca 2011
PODRĘCZNIKI SZKOLNE
21 czerwca 2011

DZIEŃ MATKI

Dzień Matki

Scenariusz – kl. III
Uczniowie wcześniej przygotowują i rozdają mamom zaproszenia. Sala udekorowana przez dzieci poprzedniego dnia. Na ścianie widnieje wielki napis „Dzień Mamy” .Na tablicy przypięte portrety mam namalowane przez dzieci. Stoły nakryte białymi obrusami. Na stołach kwiaty w wazonach i poczęstunek dla mam / ciastka, cukierki, paluszki, kawa, herbata/.
Dzieci odświętnie ubrane.

Konferansjer: Serdecznie witamy wszystkie Mamy! W Dniu Waszego Święta przyjmijcie od nas serdeczne życzenia.
Wszyscy: Kochane Mamusie! W Dniu Waszego Święta najpierw przepraszamy:

Za kaprysy, że Wam dokuczamy,
Przeszkadzamy w pracy, torcik palcem jemy
I za sto innych spraw, za które żałujemy.
A teraz przyjmijcie gorące życzenia:
Zdrowia, pomyślności i marzeń spełnienia.
Śpiewają razem: /trzymają bukieciki kwiatów, które samodzielnie wykonali/
Dzisiaj Święto Mamy, dzisiaj Święto Mamy,
Mamusiu żyj sto lat, Mamusiu żyj sto lat, Mamusiu żyj sto lat
Życzymy tego Ci. /bis/.

Wszyscy:

W Dniu Święta Matki
Przynosimy świeże kwiatki.
Chociaż więcej nic nie mamy
To serdecznie Was kochamy!
Zawsze miejcie humor złoty
I choć troszkę mniej roboty.

/Wręczają bukieciki mamom/.

Inscenizacja /4 chłopców w okularach , jeden z globusem, 4 dziewczynki w warkoczach , z chusteczką i zeszytem/
Wszyscy razem:

My kochamy nasze mamy. I dla naszych mam zrobimy wszystko.

  • Dziewczynka I / kręcąc warkoczykami/:
    Ja bym mamie buzi dała…
  • Dziewczynka II /macha chustką/:
    Ja bym… może coś uprała …
  • Chłopiec I /odbija piłkę/
    A ja – dla niej – bramkę strzelę na boisku!
  • Chłopiec II/ kręcąc globusem/:
    Tego to ja nie potrafię, ale wiem już z telewizji, że są piękne wyspy gdzieś na oceanach. Więc odkryję tę bezludną….
  • Dziewczynka III / z powątpiewaniem/:
    Oj, to będzie bardzo trudno.
  • Chłopiec II:
    Zrobię to i nadam nazwę „Moja mama”
  • Wszyscy:
    Zawieziemy na tę wyspę wszystkie mamy!
  • Dziewczynka I:
    Niech się cieszą ciepłem!
  • Dziewczynka II:
    Słońcem!
  • Chłopiec II:
    Papugami!
  • Chłopiec III:
    Niech zrywają ananasy!
  • Wszyscy:
    Zawieziemy, bo będziemy lotnikami!
  • Chłopiec IV:
    To daleko. Mama powinna być blisko.
  • Dziewczynka IV:
    W naszym lesie też są ptaki, rude liski…
  • Chłopiec II:
    Można spotkać śliczną sarnę.
  • Dziewczynka II:
    Można rwać jagody czarne…
  • Wszyscy:
    Niech wracają więc z wycieczki na te wyspy!
  • Chłopiec V /trzyma w dłoni papierowe drzewo/:
    I dlatego właśnie, gdy dorosnę, będę sadził świerki, dęby, sosny…
  • Dziewczynka II:
    Gdy dorośniesz! A tymczasem mnie się marzy, że dziś mamę czymś zadziwię, coś pokażę…
    Że w swym szarym dniu codziennym, czasem smutnym, czasem sennym,
    Będzie miała trochę miłych wrażeń.
  • Chłopiec IV:
    Zadziw pracą!
  • Dziewczynka II / otwiera zeszyt i pokazuje napisane Wspaniale?
    Mogę pracą. Ale wolę – nawet pieszo, nawet w deszczu, pod parasolem, nasze mamy zaprosić, gdzie im wszyscy będą radzi i pokazać…
  • Wszyscy:
    Przedstawienie w naszej klasie! /kłaniają się i wychodzą/
    Wszyscy śpiewają piosenkę „Oczy mamy”
    Rano wstaje moja mama, jeszcze drzemie słońce,
    A mnie budzą dwa słoneczka wesołe gorące.
    W oczach mamy te słoneczka żarzą się ogromnie,
    Przez dzień cały bez ustanku spoglądają na mnie.
    Gdy wieczorem słońce zajdzie, uśnie las i rzeczka,
    jeszcze nad mą śpiącą głową lśnią te dwa słoneczka.
  • Dziecko I.
    Wiele pięknych kwiatów znamy:
    Tulipanów, róż i bzów.
    My dla naszych mam dziś mamy
    Najpiękniejsze kwiaty słów:
    Słowo miłość – za ich troski,
    Słowo wdzięczność – za ich trud.
    Dar to skromny- dar dziecięcy,
    Wyśpiewany z serc jak z nut.
  • Dziecko II.
    Powiedz nam mamo
    Powiedz, dlaczego tak się trudzisz?
    Spać idziesz, gdy my już śpimy,
    Wczesny ranek Cię budzi.
    A może lepiej nie pytać?
    Tak będzie mądrzej i prościej.
    Bez słów się trzeba uczyć od Ciebie,
    Zwykłej miłości.
  • Dziecko III.
    Dla Ciebie Mamo pragnę być zuchem,
    Choć nieraz będę w wielkich opałach.
    Mogę pić nawet mleko z kożuchem,
    Bylebyś do mnie się uśmiechała.
  • Dziecko IV.
    Bądź szczęśliwa.
    Niech na jasnej Twej twarzy
    Zawsze złoci się uśmiech.
    Niech nic nie zagraża spokojowi Twych nocy.
    Bądź zawsze tak samo:
    Piękna, droga, potrzebna.
  • Dziecko V. /trzyma w ręku kwiatek i zrobioną pszczółkę/
    Przyniosę Mamie mały kwiatek,
    Na kwiatku pszczółkę na dodatek.
    Niech pszczoła brzęczy jej piosenkę,
    Niech kwiat zapachnie pszczelim brzękiem.
    Ani się Mama nie spodziewa,
    Że kwiatek może dla niej śpiewać.
  • Dziecko VI.
    Gdybym mogła gwiazdki zliczyć,
    Ziarnka piasku w bryłce ziemi,
    Chciałabym Ci tyle życzyć
    Dni szczęśliwych z dziećmi Twymi.
  • Dziecko VII.
    Droga Mamo!
    Niech pogoda życiu Twemu stale świeci.
    W niepogodę sił Ci doda
    Czysta miłość Twoich dzieci.
  • Dziecko VIII.
    Jak najdłużej bądź nam wzorem,
    Przewodniczką w drodze świata,
    Byśmy mogły iść Twym torem
    Od dzieciństwa w późne lata.
  • Wszyscy:
    Chcemy dziś przeprosić nasze drogie Mamy,
    Za troski i smutek, który Wam sprawiamy. / ukłon/
    Siadają razem z mamami przy stole. Poczęstunek.

Wszyscy:
Chcemy dziś przeprosić nasze drogie Mamy,
Za troski i smutek, który Wam sprawiamy. / ukłon/
Siadają razem z mamami przy stole. Poczęstunek.

Konkursy.

  • Czy znasz swoją mamę? Czy znasz swoje dziecko?
    W zabawie uczestniczy dziecko ze swoją mamą. Mama opuszcza salę, a dziecko odpowiada na pytania: Jaką zupę lubisz najbardziej? Jaki jest twój ulubiony kolor? Co najchętniej robisz w domu?
    Jury zapisuje odpowiedz. Następnie salę opuszcza dziecko. Mamie zadajemy te same pytania. Porównujemy zgodność. Wygrywają te pary, które zdobyły największą liczbę punktów.
  • Miarka na oko.
    Do konkursu prosimy trzy mamy. Zadaniem każdej mamy będzie określenie długości tasiemki bez użycia miary krawieckiej. Wygra ta mama, która poprawnie zmierzy „na oko”.
  • Portret mamy.
    Zadaniem każdej mamy jest odszukanie swojego portretu wśród innych.

Bibliografia:
Nauczanie początkowe, ZNP , Kielce 1989/90, nr 6
Wychowanie na co dzień, kwiecień- maj 1997, nr 4-5
Życie szkoły , WSiP, 2002, nr 5

Dodaj komentarz