Ewa Schulz – nauczyciel matematyki
SCENARIUSZ LEKCJI
„POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI O UŁAMKACH DZIESIĘTNYCH – SKOK W DAL” POPRZEDZONY MAŁYM KOMENTARZEM
SZANOWNI PAŃSTWO!
Chciałabym podzielić się z Państwem moimi przemyśleniami. Jestem nauczycielem z piętnastoletnim stażem pracy, a w pewnych okolicznościach czuję się bezradna. Wyjaśniam, o co chodzi. Myślę, iż Państwo przynajmniej raz spotkali się z takim zjawiskiem na lekcji. Proszę sobie wyobrazić sytuację (a może znacie to z autopsji?)- jest maj, przepiękna pogoda, prowadzicie lekcję matematyki, wymagacie skupienia i zaangażowania w pracę, a tu nasze dzieci tęsknie spoglądają za okno i są w klasie tylko ciałem. Duch wygrzewa się w słońcu lub gra w piłkę na boisku szkolnym. Niektóre dusze łączą się z ciałem na chwilę, ale tylko po to, żeby wyrazić swoją prośbę: ” Proszę pani, a może wyszlibyśmy na boisko, tak gorąco w klasie?” I właśnie wtedy przychodzi nam do głowy myśl, że my też jesteśmy już zmęczeni i po cichu marzymy o wypoczynku. Ale cóż! Do zakończenia roku szkolnego jeszcze daleko, z materiałem jesteśmy jeszcze „w lesie”. Należałoby, więc zrobić wszystko, aby zmobilizować dzieci do takich działań, które nie kojarzyłyby się im z wytężoną pracą na lekcji, ale z wypoczynkiem.
Dlatego też proponuję Państwu scenariusz lekcji matematyki, według którego uczniowie przebywają na świeżym powietrzu w pogodny dzień, a my mamy możliwość przeprowadzenie ciekawych zajęć. Myślę, że rezultaty mogą być zaskakujące. Wiemy, bowiem, iż coś nowego zapada nam w pamięć szczególnie, a przecież o to chodzi, żeby nasze metody nauczania były skuteczne.
SCENARIUSZ LEKCJI
Temat: Powtórzenie wiadomości o ułamkach dziesiętnych – skok w dal.
Klasa V, VI
Czas trwania: 45 min.
Cele lekcji:
Uczeń potrafi:zmierzyć długość skoku
Metody pracy: metoda zajęć praktycznych, praca indywidualna i w grupach z wykorzystaniem kart pracy
Środki dydaktyczne: karta pracy, miarka do mierzenia długości skoku
Przebieg lekcji:
KARTA PRACY
ZADANIE I
Zapisz rezultaty uzyskiwane przez poszczególnych uczniów, najpierw w postaci wyrażenia dwumianowanego, a następnie w postaci ułamka dziesiętnego.
Imię ucznia rezultat w m. i cm. rezultat w uł. dziesiętnym
1 – –
2 – –
3 – –
4 – –
5 – –
6 – –
7 – –
ZADANIE II
Uporządkuj wyniki zapisane w postaci ułamka dziesiętnego w kolejności malejącej.
1……………………………..
2……………………………..
3……………………………..
4……………………………..
5………………………………
6……………………………..
7………………………………
ZADANIE III
Oblicz różnice pomiędzy najdłuższym, a najkrótszym skokiem zapisanym w postaci ułamka.
ZADANIE IV
Oblicz średnią arytmetyczną ułamków dziesiętnych.
ZADANIE V
Wpisz w kolejności rosnącej rezultaty pięciu najlepszych skoczków z obu grup, nie zapomnij zapisać ich imion!
5……………………………
4……………………………
3……………………………
2……………………………
1……………………………