ROZWÓJ TRZYLATKA
16 czerwca 2011
ŚWIETLICA
16 czerwca 2011

ROZWÓJ CZTEROLATKA

STANDARDY ROZWOJU DZIECKA 4 – LETNIEGO

1. Ogólna sprawność ruchowa

  • Słucha, rozumie i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych
  • stawia się w gromadce, rozsypce, kole, rzędzie, parach
  • Poprawnie wykonuje podskoki, zeskoki, przeskoki
  • Zachowuje równowagę przy chodzie po ławeczce
  • Wspina się na drabinki
  • Potrafi samo huśtać się na huśtawce

2. Samodzielność

  • Prawidłowo posługuje się sztućcami
  • Dziecko załatwia potrzeby fizjologiczne
  • Samodzielnie myje ręce
  • Podejmuje próby zapinania guzików i zasuwania suwaków
  • Potrafi wytrzeć sobie nos
  • Ubiera samodzielnie podstawową garderobę
  • Przekłada ubranie na prawą stronę

3. Dojrzałość społeczna

  • Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami
  • Przewodzi zabawie
  • Posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.
  • Przestrzega zawartych umów
  • Szuka pomocy nauczycielki w sytuacjach konfliktowych
  • Szybko reaguje na polecenia nauczycielki

4. Sprawność manualna

  • Rysuje tylko prawą ręką, lewą ręką, oburącz
  • Podejmuje próby wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach
  • Drukuje kilka wielkich liter
  • Podejmuje próby cięcia papieru nożyczkami
  • Rysuje prosty dom
  • Rysuje postać człowieka

5. Rozwój mowy i myślenia

  • Sprawne językowo, śmiało inicjuje dialog z rówieśnikami i dorosłymi
  • Prawidłowo wymawia wyrazy
  • Potrafi uważnie słuchać opowiadań
  • Nazywa i wyróżnia z ilustracji znane przedmioty, osoby, zwierzęta, wykonywane czynności
  • Rozwiązuje proste zagadki o znanych przedmiotach, roślinach i zwierzętach
  • Potrafi ułożyć w kolejności obrazki historyjki składającej się z 2 części
  • Potrafi przewidzieć dalszą część opowiadania
  • Składa obrazki pocięte na 3-6 części
  • Odtwarza wiersze i piosenki

6. Czynności poznawcze

  • Zna własne imię i nazwisko
  • Zna nazwę miasta, w którym mieszka
  • Wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka
  • Rozpoznaje zmiany zachodzące w przyrodzie i wiąże je z aktualną porą roku
  • Określa podstawowe zjawiska atmosferyczne i wiąże je z aktualną porą roku
  • Pamięta zbiór przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje
  • Wyróżnia części roślin – łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń
  • Rozróżnia wszystkie kolory

7. Obszar edukacji matematycznej

  • Posługuje się określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni (przód, – tył, góra – dół, przed siebie – za siebie, w bok)
  • Posługuje się określeniami odnoszącymi się do położenia przedmiotów w przestrzeni (daleko – blisko, dalej – bliżej, wyżej – niżej)
  • Nazywa podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt
  • Klasyfikuje przedmioty wg jednej lub więcej cech (przeznaczenia, wielkości, koloru)
  • Dokonuje globalnej oceny ilościowej, stosując określenia: mniej, więcej, tyle samo
  • Porównuje liczebność zbiorów łącząc w pary, posługuje się określeniem para
  • Posługuje się liczebnikami 1-4
  • Stosuje określenia: cięższy, lżejszy, waży tyle samo
  • Posługuje się określeniami: pusty, pełny

Dodaj komentarz