I. Koncepcja pracy szkoły została stworzona na podstawie przedstawionych aktów prawnych:
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn.: DzU 2004 nr 256, poz. 2572 ze zm.);
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: DzU 2006 nr 97, poz. 674 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU 2009 nr 4, poz. 17);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (DzU 2009 nr 168, poz. 1324);
- Konwencja Praw Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989r.;
- Statut szkolny;
- Program wychowawczy;
- Program profilaktyki.
II. Koncepcja pracy szkoły została stworzona na lata 2019 – 2024
III. Podstawowe założenia koncepcji pracy szkoły zostały oparte na następujących dokumentach:
- Plan nadzoru pedagogicznego.
- Arkusz organizacyjny szkoły.
- Plan pracy szkoły.
- Program wychowawczy szkoły.
- Program profilaktyki.
- Statut szkoły.
IV. Charakterystyka szkoły i środowiska
1. Lokalizacja
Szkoła Podstawowa nr 6 im. Janusza Korczaka znajduje się w Kołobrzegu przy ulicy Poznańskiej 9. Usytuowana jest na obrzeżu miasta w bliskim sąsiedztwie: obiektów sportowych, parku miejskiego, ścieżek rowerowych, w spokojnej, willowej dzielnicy.
2. Baza szkoły
Szkoła mieści się w budynku wybudowanym w latach sześćdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, rozbudowanym w latach 2009/2010 który jest systematyczne remontowany i modernizowany. (na miarę posiadanych środków). Obecnie posiada 25 sal lekcyjnych oraz salę gimnastyczną, stołówkę, świetlicę, bibliotekę, gabinet pierwszej pomocy medycznej z panią pielęgniarką. Wokół szkoły teren zajmują boiska sportowe z miejscem do gry w piłkę ręczną, koszykówkę, siatkówkę oraz bieżnia sportowa i trzy ogródki jordanowskie a także tereny rekreacyjne.
W budynku położonym przy ul. Bydgoskiej znajduje się oddział przedszkolny dla 3-4 latków, a przy ul.Opolskiej Społeczne Gimnazjum RSO, ściśle współpracujące ze Szkołą.
3. Organizacja pracy
W szkole uczy się 590 uczniów w klasach I – VI oraz 100 uczniów w 5 oddziałach przedszkolnych. Zorganizowano również klasę sportową o profilu piłka siatkowa. Plan lekcji jest zgodny z zasadami higieny pracy umysłowej oraz zapewnia uczniom bezpieczeństwo na terenie szkoły. W placówce zatrudnionych jest 55 nauczycieli, którzy wypełniają zadania edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze . Dla uczniów i ich rodziców szkoła organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną na miarę swoich możliwości, współpracuje z poradnia psychologiczno-pedagogiczną oraz wieloma instytucjami wspierającymi szkołę. W szkole dobrze działa Rada Szkoły, Rada Rodziców oraz Samorząd Uczniowski. W wyniku diagnozy środowiska szkolnego, dokonanego przez specjalny zespół powołany przez dyrektora szkoły, określono jej mocne i słabe strony:
Mocne strony szkoły:
- Dobrze przygotowana, wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna.
- Różnorodna oferta zajęć pozalekcyjnych rozwijająca zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
- W szkole prowadzone są zajęcia dla uczniów wymagających wsparcia specjalistów: zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne.
- W oparciu o zdiagnozowane potrzeby społeczności szkolnej w szkole opracowano program wychowawczy i profilaktyki. Są one systematycznie realizowane i poddawane bieżącej ewaluacji modyfikacji.
- Rada pedagogiczna systematycznie analizuje wyniki klasyfikacji , testu kompetencji po klasie trzeciej i sprawdzianu po klasie szóstej, formułuje wnioski i wdraża do dalszej pracy.
- W szkole obowiązują spójne zasady oceniania zapisane w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, na podstawie których nauczyciele konstruują przedmiotowe zasady oceniania.
- W każdym roku szkolnym przygotowywany jest ciekawy i bogaty kalendarz imprez, i uroczystości szkolnych.
- Uczniowie odnoszą sukcesy w konkursach artystycznych i zawodach sportowych oraz lokalnych konkursach przedmiotowych.
- Szkoła posiada dużą , dobrze wyposażoną świetlicę.
- Stołówka szkolna jest dobrze wyposażona i sprawnie funkcjonuje.
- Klasy szkolne i korytarze są estetyczne, i zadbane.
- W szkole funkcjonuje monitoring przyczyniając się do wzrostu bezpieczeństwa uczniów szkole.
Słabe strony szkoły: